سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > تاثیر عصاره ی گیاه رازیانه بر علایم سندروم پیش از قاعدگی

تاثیر عصاره ی گیاه رازیانه بر علایم سندروم پیش از قاعدگی

تاثیر عصاره ی گیاه رازیانه بر علایم سندروم پیش از قاعدگی

تاثیر عصاره ی گیاه رازیانه بر علایم سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پيش از قاعدگي (PMS) را اغلب زنان در سنین باروري تجربه مي كنند. اين سندروم يك رخداد دوره اي بوده و تركيبي از تغييرات فيزيكي، رواني و رفتاري را شامل می شود كه به درجاتي سبب بهم خوردن روش زندگي فرد و فعاليتهاي او می شود. از علايم فيزيكي ميتوان به سردرد، نفخ، درد مفاصل و عضلات، خستگي، تشنگي، كمبود انرژي و تغيير در اشتها، اشاره كرد و علايم رواني مواردي مانند اضطراب، افسردگي، عصبانيت يا تحريك پذيري بدون دليل، دوره هاي گريه، اشكال در تمركز، پرخاشگري و تمايل به خودكشي را در بر مي گيرد. سندروم پيش از قاعدگي با طيف وسيعي از تغييرات رفتاري همراه است كه در مرحله قبل از قاعدگي افزايش پيدا مي كنند. اين تغييرات شامل انزوا طلبي، غيبت از كار، فقدان تمركز، كاهش كارآيي و اجتناب از فعاليت هاي اجتماعي، افزايش بروز حوادث، مصرف الكل، رفتارهاي جنايي و تمايل به خودكشي است.

علت اين سندرم نامشخص بوده و تئوري هاي مختلفي از جمله: افزايش عملكرد غدد فوق كليوي، افزايش فعاليت آلدوسترون و پرولاكتين، كاهش قند خون، كاهش آندورفين، كاهش روي و منيزيم، كمبود ويتامين هاي D و B6و كلسيم، كاهش ميزان دوپامين و سروتونين مركزي، كمبود اسيدهاي چرب ضروري و عدم تعادل بين استروژن و پروژسترون در مورد آن مطرح شده اند.

پژوهشی به صورت کارآزمایی بالینی یک سوکور به منظور تاثیر گیاه رازیانه بر علائم سندروم پیش از قاعدگی روی 60 دانشجوی دختر انجام شد. این افراد به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند و هر دو گروه به مدت 2 سیکل ماهیانه از نظر شدت علايم سندروم پيش از قاعدگي مورد بررسي قرار گرفتند. سپس یک گروه با عصاره ی گیاه رازیانه به میزان 30 قطره هر 8 ساعت به مدت سه روز قبل از شروع قاعدگی و در سه روز اول قاعدگی به مدت 2 سیکل تحت درمان قرار گرفتند و گروه شاهد نیز در این مدت با همین شرایط دارونما دریافت کردند.

نتايج اين پژوهش نشان داد كه عصاره ی گياه رازيانه در درمان علايم سندروم پيش از قاعدگي مؤثر است و از بين 5 دسته علايم اضطرابي، علايم افسردگي، علايم هيجاني، علايم احتباسي و علايم جسماني، تأثير درماني اين گياه بيشتر بر علايم اضطرابي و علايم افسردگي بوده است. مكانيسم احتمالي تأثير رازيانه ممكن است به علت شباهت ساختاري آنتول موجود در رازيانه با دوپامين باشد كه به گيرنده هاي دوپامين متصل شده و باعث كاهش درد می شود. عصاره ی گياه رازيانه و دارونما توانستند در طول درمان شدت علايم PMSرا كاهش دهند و تأثير رازيانه در اين مورد بيشتر از دارونما بود. استفاده از عصاره گياه رازيانه در درمان علايم سندروم پيش از قاعدگي، پيشنهاد ميگردد.

http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :