سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بایدها و نبایدهای مصرف زیره سبز

بایدها و نبایدهای مصرف زیره سبز

بایدها و نبایدهای مصرف زیره سبز

بایدها و نبایدهای مصرف زیره سبز

زیره سبز گیاهی معطر و بومی ایران و نواحی مدیترانه ای است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد. در طب سنتی از زیره برای درمان سوء هاضمه، زردی، اسهال، اسپاسم عضلات و نفخ استفاده می شود. زیره جزء اصلی ادویه ی کاری است و روغن آن برای طعم دار کردن نوشیدنی ها به کار می رود. مصرف زیره سبز در مقادیر غذایی و برای اکثر بزرگسالان بی خطر است، با این حال مصرف بیش از حد این دانه ها ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. پیش از مصرف زیره سبز به صورت دارویی، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داروهای ضد دیابت با زیره تداخل دارد. زیره ممکن است قند خون را کاهش دهد و مصرف آن به همراه این داروها می تواند باعث افت شدید قندخون شود. در صورت مصرف داروهای کلرپروپامید، انسولین، تولبوتامید و پیوگلیتازون، پیش از استفاده از زیره با پزشک خود مشورت کنید.

 به سبب تاثیر زیره بر کاهش قند خون، برخی متخصصان درباره ی تداخل مصرف آن با روند کنترل قند خون حین و پس از عمل جراحی ابراز نگرانی می کنند. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی مصرف زیره را متوقف کنید. 

مصرف بیش از اندازه ی زیره و در دوره ی زمانی طولانی مدت ممکن است به کبد و کلیه ها آسیب بزند. همچنین مصرف مقادیر زیاد این دانه ها در دوران قاعدگی منجر به خونریزی شدید می گردد، از مصرف بیش از حد این گیاه در این دوران اجتناب کنید.

مصرف زیره در برخی افراد ممکن است سبب خارش و حساسیت پوستی شود. بنابراین افراد مبتلا به آلرژی بهتر است زیره را در مقادیر کم مصرف کنند.

اگرچه این عوارض در همه ی افراد بروز نمی کند اما مصرف بیش از حد آن زیره، عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت. زیره گیاهی بسیار مفید برای سلامتی است، پس در مصرف این گیاه پر خاصیت اعتدال را رعایت کنید.

http://www.onlymyhealth.com/health-slideshow/ten-unexpected-side-effects-of-cumin-seeds-1427283237.html

https://www.drugs.com/npc/cumin.html

http://www.seedguides.info/cumin

http://www.stylecraze.com/articles/side-effects-of-cumin-seeds/#gref

 

 

 

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :