سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بایدهای و نبایدهایی در مورد مصرف دمنوش های گیاهی در دوران بارداری

بایدهای و نبایدهایی در مورد مصرف دمنوش های گیاهی در دوران بارداری

بایدهای و نبایدهایی در مورد مصرف دمنوش های گیاهی در دوران بارداری

بایدهای و نبایدهایی در مورد مصرف دمنوش های گیاهی در دوران بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری از مصرف الکل، نیکوتین، کافئین و داروهای غیرضروری اجتناب می کنند اما درباره ی دمنوش های گیاهی چطور؟ مصرف برخی دمنوش های گیاهی در دوران بارداری می تواند عوارض جانبی داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیشتر دمنوش های گیاهی و ترکیباتی که در آن ها وجود دارد در مقادیر کم برای زنان باردار بی خطر است اما مصرف برخی انواع دمنوش در دوران بارداری مجاز نیست. در حال حاضر مطالعات محدودی درباره ی مصرف چای و دمنوش های گیاهی در دوران بارداری انجام شده است. از آنجایی که به طور دقیق تعداد دمنوش هایِ مجاز در دوران بارداری و تأثیر آن بر نوزاد مشخص نیست، بهتر است پیش از مصرف هر نوع چای و دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

براساس نظر سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف بیشتر گیاهان به صورت دمنوش یا همراه با غذا برای زنان باردار بی خطر است. مصرف دمنوش های گیاهی نعناع و آویشن در مقادیر کم در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است اما نوشیدن هر نوع دمنوش گیاهی در مقادیر زیاد برای سلامتی مادر و نوزاد او مضر است. مصرف دمنوش های گیاهی در مقادیر زیاد یا به صورت دارو، منجر به ایجاد عوارض و مشکلاتی در بدن می شود. حتی ممکن است خطر سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد را افزایش دهد.

زنان باردار و شیرده بهتر است از مصرف دمنوش های زیر اجتناب کنند:

یونجه                                                                      پونه

کوهوش سیاه                                                           بابونه ی رومی

کوهوش آبی                                                            رزماری      

افدرا                                                                     بومادران

دارواش                                                                   بامیه

چای ترش                                                              دونگ کوئی

شیرین بیان                                                             گندنای کوهی

گزنه                                                                      کاوا

 گل ساعتی                                                             مریم گلی

ساسافراس                                                              علف تیور

اسامی گیاهان نام برده شده در این لیست کامل نیست. برای اطمینان از ایمن بودن مصرف گیاهی خاص در دوران بارداری حتماً با پزشک خود مشورت کنید. مصرف گیاهان نام برده در این لیست مثل رزماری یا مریم گلی، به صورت ادویه یا ترکیب شده با مواد غذایی بی خطر است زیرا به مقدار بسیار کم استفاده می شوند. دم کرده ی این گیاهان باعث غلیظ شدن ترکیبات شیمیایی این گیاهان می شود که مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. دمنوش های ایمن در دوران بارداری معمولا شامل دمنوش های رازیانه، لیمو، برگ تمشک، رزهیپ و برگ توت فرنگی است. برخی پزشکان و ماماها مصرف دمنوش برگ تمشک را برای تسکین درد زایمان تجویز می کنند اما اثر بخشی این گیاه هنوز به طور علمی ثابت نشده است. بهتر است این دمنوش زیر نظر پزشک و در اواخر دوران بارداری مصرف شود.

دمنوش زنجبیل برای درمان تهوع بارداری مفید است. مطالعات علمی نشان می دهد که مصرف این دمنوش در این دوران بی خطر است اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این گیاه روی هورمون های جنسی جنین تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به خونریزی در دوران باردرای را افزایش می دهد، بنابراین پیش از مصرف دمنوش زنجبیل یا هر نوع دمنوش دیگر با پزشک خود مشورت کنید. 

http://www.babycenter.com/0_herbal-teas-during-pregnancy_3537.bc?showAll=true

هشتگ :



اشتراک گذاری :