سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > اثر ضدباکتریایی گل‌های گل‌گاوزبان

اثر ضدباکتریایی گل‌های گل‌گاوزبان

اثر ضدباکتریایی گل‌های گل‌گاوزبان

اثر ضدباکتریایی گل‌های گل‌گاوزبان

گل‌ها و برگ‌های گل گاوزبان در فرانسه به صورت دارویی به عنوان ضدتب، ضدافسردگی، برای درمان استرس و بیماری‌های قلبی مرتبط با سیستم گردش خون، برای مشکلات ریوی، ضمادی برای تورم‌های التهابی، ادرارآور به دلیل وجود پتاسیم نیترات، ملین، لینت‌آور (نرم‌کننده) و تسکین دهنده به دلیل وجود موسیلاژ و اخیرا به عنوان یک فاکتور محافظتی احتمالی در برابر سرطان استفاده می‌شوند. گل‌گاوزبان ایرانی (Boraginaceae) گیاهی یکساله  از خانواده Boraginaceae است که در بیشتر مناطق اروپا و شمال ایران رشد می‌کند. گل‌گاوزبان ایرانی در طب سنتی برای بیماری‌های عفونی، آنفلوآنزا و ضدتب استفاده می‌شود.

ترکیبات این گیاه با استفاده از روش‌های تشخیصی متفاوت جداسازی شده‌اند که شامل گاما-لینولنیک اسید (GLA)، آلفا-لینولنیک اسید (ALA)،  موسیلاژ، رزین، پتاسیم نیترات و نمک کلسیم در ترکیب با اسیدهای معدنی هستند. در سال 2004 مطالعه‌ای به منظور آزمایش فعالیت ضدباکتریایی عصاره آبی گل‌های خشگ شده گل‌گاوزبان در برابر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس 8327 در شرایط آزمایشگاهی انجام شد.

در تمام مراحل آزمایش عصاره آبی سرد گل‌های گل‌گاوزبان با 8/5 pH= استفاده شد. 15 گرم گل‌ خشک به مدت 6 ساعت در دمای 4 درجه سانتی‌گراد در 300 میلی لیتر آب مقطر خیسانده و به طور دائم همزده شد. عصاره فعالیت ضدباکتریایی وابسته به دوز در برابر استافیلوکوکوس اورئوس 8327 نشان داد. این فعالیت مقاوم به گرما بود اما فعالیت عصاره خشک شده با انجماد در طول یک دوره 90 روز به تدریج کاهش یافت. مصرف سنتی گل‎های ‎گل‌گاوزبان ایرانی برای بیماری‌های عفونی و برای کنترل تب ظاهرا توجیه‌پذیر است.

Abolhassani, M. (2004). Antibacterial Effect of Borage (Echium amoenum) on Staphylococcus aureus. The Brazilian Journal of Infectious Diseases, 8(5), 382-385. Retrieved from https://scinapse.io/papers/2078199716

هشتگ :



اشتراک گذاری :