سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > آشنایی با برخی از فواید زوفا برای بهبود سلامتی

آشنایی با برخی از فواید زوفا برای بهبود سلامتی

آشنایی با برخی از فواید زوفا برای بهبود سلامتی

آشنایی با برخی از فواید زوفا برای بهبود سلامتی

زوفا گیاهی است معطر با طعم شبیه به نعناع که گل های آبی دارد. زوفا را می توان به شکل پودر، جوشانده، اسانس روغنی و دمنوش استفاده کرد. هزاران سال است که از زوفا به دلیل ویژگی‌های دارویی آن استفاده می‌شود. روغن زوفا برای درمان چندین مشکل سلامتی استفاده می‌شود. در ادامه مطلب، فواید سلامتی‌بخش زوفا ذکر شده است:

- قابض

ویژگی منقبض کننده زوفا درمانی مفید برای چین وچروک، افتادگی پوست و تحلیل ماهیچه‌ها  است. همچنین زوفا می تواند از طریق انقباض رگهای خونی از خونریزی جلوگیری کند. 

- ضداسپاسم (گرفتگی عضله)

ویژگی های ضداسپاسم زوفا می‌تواند باعث تسکین سرفه های اسپاسمی، اسپاسم های دستگاه تنفسی، اسپاسم های عضلانی، انواع کرامپ ها (نوعی گرفتگی عضله) و اسپاسم های روده‌ای شود.

- ضد روماتیسم

زوفا برای گردش خون مفید است و می تواند مشکلاتی نظیر تورم، نقرص، روماتیسم و آرتیریت‌ها را درمان کند.

- ضدعفونی کننده

به دلیل ویژگی ضدعفونی کننده، زوفا برای درمان بریدگی‌ها و خراش‌ها مفید است. برخی معتقدند که روغن زوفا می‌تواند از کزاز - در یک زخم ناشی از یک شی آهنی- جلوگیری کند. 

- ضدنفخ

ویژگی ضدنفخ زوفا می‌تواند نفخ معده و روده‌ها را درمان کند؛ می تواند سنگینی معده، سوء هاضم و حالت تهوع را تسکین دهد و می تواند از حالت تهوع و معده درد جلوگیری کند.

- درمان اسکار (جای زخم)

عصاره روغنی زوفا می تواند به از بین بردن علائم ناشی از نیش حشرات، عفونت‌ها، آبله و کورک کمک کند.  

- بهبود هضم

زوفا به هضم کمک می‌کند و ترکیب محرک موجود در آن برای بهبود ترشح اسید معده مفید است.  

- دیورتیک (مدر)

این گیاه برای بیرون بردن ترکیبات سمی از بدن از طریق حذف تمامی چربی‌ها، سدیم و آب اضافه بسیار عالی است. همچنین میزان دفع ادرار را افزایش می دهد که به کاهش فشار خون کمک می کند. زوفا همچنین برای سلامت قلب مفید است. 

- بهبود قاعدگی

روغن زوفا می تواند برای بانوانی که از قاعدگی دردناک، نامنظم و خستگی رنج می برند، مفید باشد. افرادی که از زوفا استفاده می کنند، قاعدگی منظم تری دارند. حتی می توان بر علائمی مانند حالت تهوع، خستگی و کاهش اشتها نیز غلبه کرد.  

- خلط‌‌ آور

اگر سیستم تنفسیتان خلط دارد، زوفا می تواند آن را از بین ببرد. زوفا حتی می تواند مشکلات مربوط به سلامتی ناشی از سرماخوردگی را درمان کند.
- تب‌بر

هنگام تب، توکسین ها در بدن تجمع می یابند. اما زوفا می تواند عفونت ها را از طریق حذف توکسین ها از بدن، کاهش دهد.

- بهبود فشار خون بالا

به دلیل اینکه زوفا گردش خون را افزایش می دهد، می تواند فشار خون بالا را پایین بیاورد و کل بدن را آرام کند.

- تسکین گلودرد

زوفا می تواند گلودرد را درمان کند. می توانید زوفا را دم کنید و از آن به شکل غرغره استفاده کنید؛ یا یک کمپرس گیاهی از آن را بر روی گلو به منظور تسکین درد قرار دهید.

- بهبود التهاب و کبودی

گفته می شود برگ های زوفا به عنوان یک عامل ضد درد عمل می کند و می تواند تورم، کبودی و نیش حشرات را درمان کند. زوفا را به صورت یک ضماد درست کنید و آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

(2014, January 16). Anise Hissop And Benefits Of Hyssop. Diet Health Club. Retrieved from

http://www.diethealthclub.com/health-food/hyssop-health-benefits.html

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :