سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 8 راهکار خانگی برای کاهش کلسترول

8 راهکار خانگی برای کاهش کلسترول

8 راهکار خانگی برای کاهش کلسترول

8 راهکار خانگی برای کاهش کلسترول

کلسترول یک نوع چربی است که می تواند در رگ های خونی رسوب کند. افزایش بیش از حد کلسترول بد یا LDL، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، آنژین صدری و حمله قلبی را افزایش می دهد. به همین دلیل مصرف مواد غذایی سالم و انجام ورزش به صورت منظم، در متعادل نگه داشتن کلسترول بسیار مهم است. برخی مواد غذایی به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کنند. در این مقاله 8 ماده ی غذایی مفید برای تنظیم کلسترول معرفی می شوند.

چای سبز

پژوهش ها نشان می دهند که اپی گالوکاتچین گالات چای سبز باعث کاهش کلسترول LDL می شود. نوشیدن 3 تا 4 فنجان چای سبز در روز برای کاهش کلسترول LDL مفید است.

سیر

پژوهش ها نشان می دهند که مصرف منظم سیر به کاهش سطح کلسترول LDL  و افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک می کند.

جو دو سر

جو دو سر سرشار از فیبر محلولِ بتا گلوکان است. بتاگلوکان با اتصال به اسیدهای صفراوی، کلسترول را از بدن خارج می کند. مصرف روزانه 5 گرم فیبر محلول در آب، کلسترول LDL را به میزان 5 درصد کاهش می دهد.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی مانند روغن سویا و روغن ذرت حاوی استرول های گیاهی یا فیتواسترول ها هستند. این روغن ها جذب کلسترول در بدن را کاهش می دهند. پژوهش ها نشان می دهند که این روغن ها اثر داروی استاتین (استاتین ها گروهی از داروهای کاهنده ی کلسترول خون هستند) را افزایش می دهند. استرول و استانول در سایر مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه ها، آجیل، حبوبات و دانه ها نیز وجود دارند.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای یا برنج سبوس دار جزو دسته ی غلات به حساب می آید. کربوهیدارت های برنج قهوه ای بیشتر و پیچیده تر از دیگر غلات هستند. برنج قهوه ای همان برنجی است که برخی به آن برنج پیش پخت شده هم می گویند. برای تولید چنین محصولی، زمانی که برنج را در حالت شلتوک (شلتوک به پوسته سلولزی روی دانه های برنج گفته می شود که پوسته نازک دیگری را هم زیر خود جای داده است) از مزرعه برداشت می کنند پیش از جدا کردن شلتوک از دانه برنج، آن را با آب داغ یا بخار آب، قدری حرارت می دهند. این حرارت دهی باعث می شود ویتامین ها و املاحی که داخل پوسته برنج وجود دارند، به مغز آن منتقل شوند. فرآیند پیش پخت شدن برنج  قهوه ای باعث بیشتر شدن میزان املاح و ویتامین های آنها نسبت به برنج سفید می شود. اگر به دنبال کاهش کلسترول از طریق مصرف مواد غذایی هستید، برنج سفید را با برنج قهوه ای جایگزین کنید. سبوس برنج حاوی روغن های غیر اشباع است که باعث کاهش سطح کلسترول LDL می شود.

زردچوبه

زردچوبه خلط آور است و به بهبود زخم کمک می کند. برخی پژوهش ها نشان می دهند که زردچوبه سلامت قلب را بهبود می بخشد. زردچوبه با کاهش کلسترول LDL از ایجاد پلاک در دیواره ی رگ های خونی جلوگیری می کند.

بادمجان

بادمجان حاوی ماده ای به نام اسید کلروژنیک است. این ترکیب یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش کلسترول مضر خون کمک می کند.

کنگر فرنگی

برگ های کنگر فرنگی حاوی ترکیبی به نام سینارین است. پژوهشی نشان می دهد که سینارین با افزایش تولید صفرا در کبد به دفع کلسترول از بدن کمک می کند.

 

http://www.thehealthsite.com/diseases-conditions/herbal-remedies-for-high-cholestrol

http://www.hidoctor.ir/18581/

 

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :