سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > چای و سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

چای و سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

چای و سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

چای و سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

اگر به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستید، نوشیدن دمنوش های گیاهی می تواند برخی از علائمتان را کاهش دهد. اغلب عملکرد تسکین دهندگی چای با آرامبخش بودن چای مرتبط می شود. در سطح روانی، می تواند به تسکین استرس و اضطرابتان کمک کند و در سطح فیزیکی (جسمی)، می تواند ماهیچه های شکم را آرام کند و گرفتگی های عضلات را تسکین دهد. نوشیدن چای همچنین میزان مایعات بدنتان را افزایش می دهد که می تواند به هضمتان کمک کند. به نظر می رسد که نوشیدنی های گرم می تواندبه گوارش هم کمک کنند.

می توانید نحوه پاسخگویی بدنتان به هر دمنوش که برای درمان سندرورم روده تحریک پذیراستفاده کرده اید را ببینید. چنانچه علائمتان زیاد شد مصرف آن چای را ادامه ندهید.

چای نعناع فلفلی: چای نعناع فلفلی گیاهی است که اغلب برای تسکین مشکلات گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیراستفاده می شود. نوشیدن چای نعناع فلفلی روده ها را آرام می کند، درد شکمی را تسکین می دهد و نفخ را کاهش می دهد. برخی پژوهش ها اثربخشی روغن نعناع فلفلی را بر سندروم روده تحریک پذیر نشان داده اند. در مطالعه ای بر روی مدل های حیوانی مشاهده شد که نعناع فلفلی بافت گوارشی را آرام می کند. اگر مطالعات بیشتری در انسانها لازم هست.

- برای مصرف چای نعناع فلفلی: می توانید یک قطره از اسانس روغنی خالص نعناع فلفلی را در فنجان دمنوشتان یا در آب داغ بریزید. می توانید از چای کیسه ای و یا برگ های نعناع فلفلی هم برای این منظور استفاده کنید.

چای رازیانه: رازیانه می تواند برای تسکین نفخ معده و اسپاسم های روده ای استفاده شود. تصور می شود که رازیانه ماهیچه های روده ای را شل می کند و یبوست را برطرف می کند.

در مطالعه ای در سال 2016 اسانس های روغنی رازیانه و زردچوبه برای درمان سندروم روده تحریک پذیرترکیب شدند که نتایج مثبتی داشتند. پس از 30 روز، بیشتر افراد مشاهده کردند که علائم آنها تسکین یافته و درد معده کمتری داشتند. همچنین کیفیت کلی زندگیشان نیز افزایش یافته بود.  مطالعه ی دیگری گزارش کرد که رازیانه در ترکیب با دانه های زیره سیاه، نعناع فلفلی و افسنتین درمانی موثر برای سندروم روده تحریک پذیر است. این ترکیب به رفع مشکلات شکمی فوقانی کمک کرد.   

متاسفانه، چای رازیانه در فهرست غذایی با FODMAP بالا (مولکول های کربوهیدرات کوچک که معروف به تحریک روده هستند) قرار دارد. اگر از برنامه غذایی FODMAP پایین پیروی می کنید، پیش از افزودن رازیانه به رژیم غذاییتان با پزشکتان مشورت کنید.  

- برای استفاده از چای رازیانه: 2 قاشق غذاخوری دانه رازیانه را خرد کنید. دانه های خرد شده را در یک ماگ بریزید و بر روی آنها آب داغ بریزید. حدود 10 دقیقه آن را بخیسانید.

https://www.healthline.com/health/digestive-health/teas-for-ibs#chamomile

هشتگ :



اشتراک گذاری :