سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > نگاهی به برخی خواص آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند کرن‌بری

نگاهی به برخی خواص آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند کرن‌بری

نگاهی به برخی خواص آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند کرن‌بری

نگاهی به برخی خواص آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند کرن‌بری

خواص دارویی کرن‌بری قرن‌ها شناخته شده است. بومیان آمریکا از میوه کرن‌بری خام به عنوان پانسمان زخم استفاده کردند. مهاجران اولیه از انگلستان آموختند که از بری (توت) به دو صورت خام و پخته برای شماری از بیماری‌های مزمن مانند از دست دادن اشتها، مشکلات گوارش، اختلالات خونی و بیماری اسکوربورد (کمبود ویتامین ث که باعث ضعف، بیماری لثه و خون‌ریزی خود به خود در پوست می‌شود) استفاده کنند.
مطالعات اخیر نشان دادند که کرن‌بری می‌تواند توانایی چسبیدن باکتری اشرشیاکلای (E. coli) را به دیواره مثانه و مجرای ادراری و همچنین عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) را کاهش دهد. کرن‌بری سرشار از آنتی‌اکسیدان و حاوی ترکیب گشادکننده عروقِ قوی است.

ویژگی‌های دارویی
میوه کرن‌بری سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به نام پروآنتوسیانیدین‌ها است. عوامل سمی محیطی (مانند نور فرابنفش، امواج، کشیدن سیگار و آلودگی هوا) می‌توانند تعداد رادیکال‌های آزاد را در بدن افزایش دهند؛ رادیکال‌های آزاد با فرآیند پیری و همچنین پیشرفت برخی از بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، سرطان و انواع عفونت ارتباط داده شده‌اند. آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی خنثی کردن رادیکال‌های آزاد را دارند و ممکن است باعث کاهش یا حتی کمک به جلوگیری از برخی آسیب‌های ناشی از آن‌ها شوند.
- کرن بری منبع عالی ویتامین ث، آنتی اکسیدان مهم دیگر نیز است. آب میوه آن برای مقابله با کمبود ویتامین ث عالی است و از شدت تب می‌کاهد.
- همچنین کرن بری حاوی ترکیب گشاده‌کننده عروق قوی است و برای مشکلات تنفسی استفاده شده است.
- براساس تحقیقات علمی، مدتی پس از نوشیدن آب میوه کرن‌بری، سطوح آنتی اکسیدان‌ها در بدن افراد همچنان بالا است.
- همچنین عصاره‌ی کرن‌بری باعث مهار فعالیت آنزیمی می‌شود که این موضوع با کاهش خطر سرطان مرتبط شده است.
- کرن‌بری از چسبیدن میکروارگانیسم شناخته‌شده‌ی دیگری به نام هلیکوباکتر پیلوری به دیواره‌های سلولی جلوگیری می‌کند. هلیکوباکتر پیلوری، باکتری است که می‌تواند باعث زخم معده شود، بنابراین ممکن است که کرن‌بری حتی نقشی در جلوگیری از این شرایط نیز داشته باشد. همچنین ممکن است کرن‌بری به جلوگیری از چسبیدن باکتری به لثه‌ها و اطراف دندان‌ها نیز جلوگیری کند.

عوارض جانبی و نکاتی در مورد کرن‌بری
کرن بری حاوی ترکیبات شیمیایی به نام "اُگزالات‌ها" هستند که ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه شوند. نوشیدن مقادیر بالایی از آب میوه‌ی کرن‌بری (بیش از حدود 1 لیتر در روز) یا مصرف مکمل‌های حاوی کنسانتره کرن‌بری ممکن است خطر تشکیل سنگ‌های کلیه را افزایش دهد. بنابراین، افرادی که سنگ کلیه دارند یا کسانی که سنگ‌های کلیوی داشتند باید مقادیر بسیار زیاد از کرن بری یا محصولات مکمل کرن بری را مصرف نکنند.
مصرف محصولات مکمل کرن‌بری برای افرادی که وارفارین مصرف می کنند ، توصیه نمی شود.

 

Cranberry Benefits. Herbwisdom.com. Retrieved from https://www.herbwisdom.com/herb-cranberry.html

هشتگ :



اشتراک گذاری :