سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > دلایل الزام مصرف چای توسط ورزشکاران

دلایل الزام مصرف چای توسط ورزشکاران

دلایل الزام مصرف چای توسط ورزشکاران

دلایل الزام مصرف چای توسط ورزشکاران

1- هیدارسیون بدن

دهیدراسیون (کم آبی بدن) عملکرد بدن را مشکل می کند و باعث مسائلی مانند گرفتگی عضلات و خستگی می شود. هیدراته نگه داشتن بدن همیشه کار ساده‌ای نیست. نوشیدن مداوم آب می تواند چالشی برای ورزشکاران جوان باشد؛ چراکه شاید آنها نتوانند یک نوشیدنی خوشمزه‌تر و نشاط‌آور را بنوشند. خوشبختانه نوشیدن چای یک راه بسیار خوب برای هیدراته نگه داشتن بدن (رساندن آب کافی به بدن) است. طبق مطالعات، چای ویژگی هیدراسیونِ مشابه آب دارد.

2- تحریک کننده متعادل

مطالعات نشان داد که نوشیدنی هایی مانند لیموناد یا نوشیدنی های غیرالکلی گازدار مشابه یکدیگر بدن را هیدراته می کنند، اما مساله ایی که باید در نظر گرفت این است که چه ترکیباتی در این جایگزین ها وجود دارد؛ این نوشیدنی ها معمولا حاوی مقادیر زیادی از کافئین، شکر و افزودنی ها هستند. مقادیر زیاد کافئین و شکر می توانند وابستگی ایجاد کنند؛ محتوای کافئین و شکر چای نسبت به سایر نوشیدنی‌های جایگزین آب کمتر است که باعث می شود این ترکیبات اثرات مثبت خودشان را نشان دهند درحالیکه مشکلات ناشی از مصرف آن ها وجود نداشته باشد. چای نیز حاوی کافئین است اما تقریبا به اندازه قهوه نیست. چای می تواند به میزان کمی تحریک و هوشیاری را برای یک ورزشکار روزهایی که باید صبح زود از خواب بیدار شود و وظایف زیادی دارد- ایجاد کند. ورزشکاران می توانند مقداری چای سبز برای هیدراسیون دوباره بدنشان پس از تمرین ورزشی بنوشند، علاوه براین چای می تواند سطح هوشیاری را بالا ببرد و به انجام وظایف روزانه آنها کمک کند. مصرف چای، هوشمندانه‌تر از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا است که معمولا حاوی شکر و کافئین بیش از حد نیاز هستند.  

3- افزایش استقامت بدن

در مطالعه ای به این نتیجه رسیدند که عصاره چای سبز ظرفیت استقامتی را در نمونه های موش بهبود می‌دهد. عصاره چای سبز ظرفیت استقامتی را به طور قابل توجهی بهبود می دهد و مصرف لیپید را متعادل می کند. 

4- جلوگیری از بیماری

کاتچین ها، یک آنتی اکسیدان قوی فراوان در بسیاری از چای ها- به ویژه چای سبز- هستند که به جلوگیری از سرطان، پوکی استخوان و بیماری های قلبی- عروقی کمک می کنند. مصرف چای با افزایش سلامت دندانی، کلسترول کمتر و افزایش عملکرد سیستم ایمنی نیز مرتبط است. به طور کلی مزایای سلامتی و جلوگیری از بیماریِ مربوط به مصرف چای بسیار زیاد است. 

5- مقرون به صرفه و راحت

چای یک انتخاب مقرون به صرفه و راحت است. خریدن ، دمگذاشتن و تهیه مقادیر زیاد آن کار آسانی است. این نوشیدنی به طور گسترده در دسترس است. چای سبز حاوی مقادیر بالای کاتچین است و مطالعات زیادی در مورد آن انجام شده است.

Hall, B.(2015, March 06). Why Every Athlete Should Drink Tea. STACK. Retrieved from http://www.stack.com/a/athlete-tea

 

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :