سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بهترین چای های آرامش ‌بخش

بهترین چای های آرامش ‌بخش

بهترین چای های آرامش ‌بخش

بهترین چای های آرامش ‌بخش

استرس دارید؟ یک فنجان چای داغ بنوشید تا به آرامش و تمدد اعصابتان کمک کند. امروزه، چای با هزاران طعم مختلف در دسترس شماست؛ چه طعم شیرین و مزه گل ها را دوست داشته باشید، چه عطر و طعم قوی و خاکی را! رایحه ای خوشایند از فنجان شما برمی خیزد و آرامش خوشایندی را برایتان به ارمغان می آورد.

 

برخی از چای ها و دمنوش های گیاهی می توانند استرس و اضطراب گاه به گاه شما را کاهش دهند، از برخی دیگر از چای ها حتی می توان به عنوان یک درمان مکمل برای یک بیماری زمینه ای استفاده کرد. با این وجود، این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که آنچه برای یک شخص مؤثر است، ممکن است برای شما مؤثر نباشد. یافتن چای یا دمنوش مناسب می تواند زمانبر باشد.

 

 

1. انواع چای:

چای از برگ های گیاه چای به نام Camellia sinensis تهیه می شود و شامل انواع چای سبز، چای سیاه، چای سفید، چای اولانگ و چای پوئر است.

چای به دلیل وجود آنتی اکسیدان، برای سلامتی بسیار مفید بوده و علاوه بر آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول ها و کاتچین ها، دارای آمینو اسیدی به نام اِل-تئانین است؛ این آمینو اسید به بهبود تمرکز و کاهش استرس کمک می کند. برخی از مطالعات نشان می دهند که این آمینو اسید بسیار آرام بخش است و می تواند به بهبود خواب کمک کند.

چای های ساده، برخلاف انواع چای گیاهی، حاوی کافئین هستند؛ ترکیبی که می تواند باعث شود برخی از افراد عصبی و مضطرب شوند. برای مصرف مداوم، چای سفید و سبز که نسبت به سایر چای ها، کافئین کمتری دارند را بنوشید.

مطالعه ای در سال 2017 نشان داد دانش آموزانی که چای سبز نوشیده بودند، نسبت به دانش آموزان دیگر، استرس کمتری داشتند.

 

2. چای بابونه:

چای بابونه نوعی چای گیاهی است که از گل های بابونه تهیه می شود. طعم آن شبیه به سیب سبز ترد است. این چای به طور طبیعی، آرام بخش است؛ به همین دلیل، بسیاری از افراد هنگام خواب، آن را می نوشند.

بابونه را با عنوان آرام بخش و خواب آور ملایم می شناسند؛ این اثر آرامش بخش به دلیل فلاونوئید آپی ژنین است که به گیرنده های بنزودیازپین در مغز متصل می شود. مطالعات روی حیوانات، اثرات ضدتشنج و مؤثر بر سیستم عصبی مرکزی را نشان داده اند. هر چند روی انسان مطالعه ای انجام نشده اما گزارش شده است که 10 بیمار قلبی بلافاصله پس از نوشیدن چای بابونه، به مدت 90 دقیقه به خواب عمیقی فرو رفته ‌اند.

در سال 2016، در یک تحقیق مشاهده شد که مصرف طولانی مدت عصاره بابونه علائم خفیف تا شدید اختلال اضطراب فراگیر (GAD) را به شدت کاهش داد؛ اگرچه از بروز علائم بعدی پیشگیری نکرد.

 

نوشیدن یک فنجان چای بابونه بعد از یک روز پرمشغله، به تسکین و تمدد اعصاب کمک می کند.

 

3. چای نعناع فلفلی:

چای نعناع را با استفاده از انواع گیاهان از خانواده نعناع مانند نعناع شکلاتی و ... تهیه می کنند، مثلاً در تهیه چای نعناع مراکشی از nana mint (نوعی نعناع) استفاده می کنند.

چای نعناع عطر و طعم قوی ای دارد؛ پس از نوشیدن آن، حس سوزشی را در امتداد زبانتان احساس می کنید. این چای به تسکین حالت تهوع و ناراحتی معده کمک می کند، به همین دلیل، برای کمک به هضم غذا، چای بسیار محبوبی است.

برخی تحقیقات اشاره بر این دارند که رایحه نعناع احساس ناامیدی، اضطراب و خستگی را کاهش می دهد. تحقیق دیگری نشان داد که استنشاق رایحه روغن نعناع فلفلی، اضطراب افرادی که به دلیل حمله قلبی و زایمان بستری شده اند را تسکین می دهد.

 

4. چای ریشه سنبل الطیب:

از دیرباز در طب آیورودا و درمان های سنتی گیاهی، از ریشه سنبل الطیب برای کاهش اضطراب استفاده می کردند. تحقیقات نشان می دهد که این چای می تواند به بهبود خواب و تسکین علائم بی خوابی در برخی از بیماران کمک کند.

چای سنبل الطیب عطر و طعمی مانند چوب دارد که خاکی، سنگین و غلیظ است. تحمل این عطر و مزه می تواند برای افرادی که به تازگی شروع به نوشیدن چای کرده اند، تا حدی سخت باشد. به منظور متعادل کردن آن، می توانید آن را با چای علف لیمو مخلوط کنید یا مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید.  

 

5. چای بادرنجبویه:

بادرنجبویه گیاهی آرام بخش است؛ با خاصیت آرامش بخش ملایم خود می تواند به تمدد اعصاب افراد کمک کند. معمولاً به صورت عصاره روغنی از آن استفاده می کنند، به شکل مکمل هم در دسترس است.

تحقیق روی مدل های حیوانی نشان می دهد که چای بادرنجبویه با افزایش سطح گابا در مغز، به آرامش فرد کمک می کند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهند که نوشیدن این چای می تواند در درمان علائم بی خوابی مؤثر باشد.

در مطالعه ای در سال 2011 نشان داده شد که عصاره بادرنجبویه به اضطراب و بی خوابی خفیف تا متوسط کمک می کند. محققین در سال 2018 دریافتند که مکمل بادرنجبویه علائم اضطراب، افسردگی، استرس و بی خوابی را در افرادی که از بیماری قلبی آنژین رنج می برند، کاهش می دهد.

 

6. چای رازیانه:

چای رازیانه از گیاه رازیانه تهیه می شود، آرام بخش بوده و برای تمدد اعصاب عالی است. این چای به هضم غذا کمک می کند و ناراحتی معده و کرامپ (گرفتگی عضلات) را که می توانند آرامش را بهم بزنند، تسکین می دهد؛ برای بی خوابی نیز مفید است.

مطالعه ای در سال 2018 نشان داد که رازیانه اثر ضداضطراب و ضدافسردگی در زنان یائسه دارد، هرچند تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

 

 

سخن پایانی:

اگرچه برخی از چای ها و دمنوش های گیاهی آرام بخش هستند، اما ارزیابی کامل خواص آنها به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. چای های گیاهی یا مکمل ها هرگز نباید به جای یک داروی تجویز شده مورد استفاده قرار بگیرند. برخی چای های گیاهی ممکن است اثرات جانبی ناخوشایندی داشته باشند، مخصوصاً اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند. برخی دیگر می توانند تداخلات دارویی خطرناکی ایجاد کنند. بسیاری از چای ها و دمنوش های گیاهی را نباید در دوران بارداری بنوشید.

پس، همیشه قبل از نوشیدن چای یا دمنوش گیاهی و مصرف مکمل های گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

 

 

Marty, M. The Best Relaxing Tea To Calm and Soothe Your Mind, Body, & Soul. Cup and Leaf. Retrieved from https://www.cupandleaf.com/blog/relaxing-tea

 

Try This: 25 Teas to Relieve Stress and Anxiety. healthline. Retrieved from  https://www.healthline.com/health/anxiety/tea-for-anxiety

 

Srivastava, J.K., Shankar, E., & Gupta, S. (2010). Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future.

Molecular Medicine Reports, 3(6), 895–901. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2995283/

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :