سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > آیا خارمریم سطح استروژن را افزایش می‌دهد؟

آیا خارمریم سطح استروژن را افزایش می‌دهد؟

آیا خارمریم سطح استروژن را افزایش می‌دهد؟

آیا خارمریم سطح استروژن را افزایش می‌دهد؟

خار مریم یکی مکمل گیاهی است که گاهی برای شرایط سلامتی خاص توصیه می‌شود. به طور متداول به شکل کپسول، عصاره مایع و تنتور در دسترس است. خارمریم ویژگی‌های شبه استروژنی متنوعی دارد که ممکن است برخی شرایط بیماری خاص حساس به استروژن مانند آندومتریوز را بدتر کند. اگرچه به طور تئوری خارمریم می‌تواند سطوح استروژن را در بدن بهبود دهد، مطالعات کمی بر روی اثربخشی آن انجام شده است. پیش از گنجاندن این گیاه به رژیم غذایی روزانه‌تان، با پزشکتان مشورت کنید.

درمان گیاهی: براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، خارمریم یک درمان گیاهی سنتی است که برای انواع ناراحتی ها مانند مشکلات مرتبط با کبد و کیسه صفرا استفاده شده است. برخی مطالعات ترکیبات خارمریم به نام "سیلی‌مارین‌ها" را با اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن بر کبد و سایر اندام‌ها مرتبط کرده‌اند. این ترکیبات همراه با سایر فلاوونوییدها، ممکن است تقسیم و تولید مثل سلول‌های سرطانی را مهار کنند.

عملکرد مشابه استروژن: طبق وب سایت The MedlinePlus، مصرف عصاره گیاه خارمریم با افزایش اثرات استروژن در بدن مرتبط است. همانطور که این گیاه هضم می‌شود، ترکیبات گیاهی خاص موجود در آن شروع به تقلید از اثرات فیزیولوژیکی استروژن می‌کنند. در نتیجه، بیماری‌های حساس به هورمون مانند سرطان پستان، سرطان رحم، آندومتریوز یا فیبروئیدهای رحم ممکن است بدتر شوند.

دوز خارمریم: بزرگسالان سالم بهتر است که دوز خارمریم را به 280 تا 450 میلی گرم در روز محدود کنند. مکمل‌های حاوی عصاره‌های سیلی مارین- فسفاتیدیل کولین معمولا به دوز 200 تا 400 میلی گرم در روز محدود هستند. درحالیکه تنتورها و عصاره‌های مایع آن اغلب شامل دوزهای توصیه شده بر روی برچسب آن‌ها، براساس میزان غلظت، هستند. به دلیل ویژگی‌های تحریک‌کنندگی استروژن آن، این گیاه برای افرادی که در آن‌ها سرطان‌های حساس به استروژن مانند سرطان پستان تشخیص داده شده است، توصیه نمی‌شود.

نکات ایمنی مهم: همیشه پیش از مصرف هرگونه مکمل گیاهی که می‌تواند اثری نامتعادل‌کننده بر سطوح هورمون‌هایتان داشته باشد، با پزشکتان مشورت کنید. بسته به فاکتورهای فردی، سطوح استروژن شما ممکن است یک افزایش قابل توجه یا نامحسوس نشان دهد. مصرف روزانه‌تان را کمتر از دوز توصیه شده‌ی 450 میلی گرم/ روز نگه دارید و اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، از مصرف آن پرهیز کنید.



Connolly, B. Does Milk Thistle Increase Estrogen Levels?. LIVESTRONG.COM. Retrieved from https://www.livestrong.com

هشتگ :



اشتراک گذاری :